Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta.

Omistajastrategia konkretisoi omistajien tahdon

Kirjoittanut Seppo Sneck 28.9.2017 16:00

Omistajastrategia konkretisoi omistajien tahdonOsta, pidä vai myy? Tämä osakesijoittamisesta tuttu ohjeistus sopii myös yrittäjän tai sellaiseksi aikovan mietittäväksi. Riippumatta siitä, oletko perustamassa, ostamassa, kasvattamassa vai myymässä yritystä, kannattaa pysähtyä miettimään, mitä yritykseltä haluat. Erityisesti jos Sinulla on yhtiökumppaneita, on hyvä varmistua, että tahtotilat kohtaavat.

Omistajastrategia on osakkaiden yhteinen näkemys siitä, mitä he yritykseltä odottavat. Se kertoo, kauanko he haluavat olla osakkaina, pyritäänkö nopeaan kasvuun vai painotetaanko kannattavuutta, minkälaisia riskejä yrityksessä ollaan valmiita ottamaan. Omistajastrategia ottaa kantaa myös siihen, halutaanko omistajakuntaa laajentaa vaikkapa ottamalla mukaan pääomasijoittaja ja minkälaisia lisäsijoituksia osakkaat ovat valmiita tekemään. Tämä muodostaa sen perustan, jolle yrityksen tulevaisuuden suunnitelmat rakennetaan, joten on tärkeää, että jokainen osakas sitoutuu omistajastrategiaan.

Jo yritystä perustettaessa kannattaa ennen tuotteisiin ja tuotantoon, asiakkaisiin ja ansaintalogiikkaan perehtymistä miettiä, miksi yritystä ollaan perustamassa ja mitä siltä halutaan. Osakkaiden yhteinen näkemys esimerkiksi rahoituksen lähteistä on syytä selvittää ennen kuin lähestytään pääomasijoittajia tai muita rahoittajia, jotta yhtiön tarina on uskottava ja yhtenäinen.

Yrityksen ostaminen on vaihtoehto perustamiselle. Valmiiksi toimiva yritys, josta edellinen omistaja on valmis luopumaan, voi antaa eväät nopeampaan kasvuun, kun tuotteet ja asiakaskunta ovat valmiiksi olemassa.

Sukupolven vaihdosta suunniteltaessa omistajastrategialla on erityinen merkitys. Parhaassa tilanteessa väistyvä polvi miettii yhdessä uuden polven kanssa yrityksen tulevaisuutta. Muutos omistajien odotuksissa merkitsee muutoksia myös liiketoimintaan.

Liiketoimintastrategia ja liiketoimintasuunnitelma, kutsuttakoon niitä yhdessä vaikka kasvusuunnitelmaksi, kertovat miten yritys tulee kehittämään toimintaansa. Omistajastrategia on kasvusuunnitelman perustus. Ilman kirjoitettua omistajastrategiaa, johon kaikki osakkaat ovat sitoutuneet, kasvusuunnitelma on löyhällä pohjalla.

Yrityksestä luopuminen, yrityksen myynti, on vaihe, jossa omistajastrategia viimeistään punnitaan. Hyvin valmisteltu ja toteutettu irtautuminen tuo osakkaille parhaan tuoton ja varmistaa myös yhtiön toiminnan jatkumisen uuden omistajan johdolla. Yhtiön myynnin valmistelu kannattaa aloittaa vuoden, kaksi ennen suunniteltua irtautumishetkeä, jotta yhtiössä ennätetään tekemään tarvittavat toimenpiteet ja yrityksen koko arvopotentiaali saadaan hyödynnettyä. Erityisen tärkeää on, että omistajien tahtotilat ovat myyntiä valmisteltaessa ja siitä neuvoteltaessa yhtenevät.

Omistajastrategia on omistajia varten.

Järjestimme aiheeseen liittyvän webinaarin 11.10.2017. Voit ladata webinaaritallenteen alta!

Lataa webinaaritallenne: Omistajien yhteinen tahto konkretisoituu omistajastrategiassa

Kirjoittaja: Senior Advisor, Partner Seppo Sneck, Vinanssi Corporate Finance

Asiasanat: Tulevaisuus, Johtaminen, Yritysjärjestelyt

Ilmoittaudu webinaariin: Yksilön kehittäminen edistää yrityksen menestymistä